Sirova hrana

Zašto je važno odabrati dobro riblje ulje?

Dodaci prehrani u obliku ribljeg ulja su najjednostavniji način kako unijeti zdrave omega-3 masne kiseline u tijelo. Međutim, ipak bi trebali znati par stvari o ovim kapsulama koje tako lagano gutamo.

Prije su ljudi konzumirali puno više ribe i na taj način su unosili zdrave omega-3 masne kiseline. Ali to je bilo davno i od tada se dosta toga promijenilo u našoj prehrani. Riblje vrste koje je čovjek prije lovio postale su gotovo istrebljenje, čime je i njihova cijena porasla, osim toga mora su postala mjesta ispuštanja industrijskog i urbanog otpada. Na taj način kontaminacija raznoraznim štetnim materijalima proširila se i u mora, čime je konzumiranje ribe u većoj količini postalo vrlo opasno.

Kao rezultat ovoga, ljudi svojom prehranom ne unose dovoljno omega-3 masnih kiselina.

Poražavajuća je činjenica da populacija Amerike danas unosi 5-10% manje omega-3 masnih kiselina nego što je unosila prije sto godina. Ovo predstavlja ozbiljan problem, a naročito ako znate da su te iste esencijalne kiseline izvrsne u:

  • smanjivanju upala
  • blagotvornom djelovanju na zdravlje mozga i cijelog živčanog sustava
  • zaštitnom djelovanju na pojavu srčanih oboljenja
  • smanjivanju pojava i intenziteta mnogih kroničnih bolesti uključujući i Alzheimerovu bolest

Nije da se ne slažem sa činjenicom da je važno uzimati omega-3 masne kiseline u obliku suplemenata, ali se zauzimam za to da je iznimno važno odabrati pravi tip ulja. A zbog čega?

Zbog tri dolje navedena razloga:

  • Sva riblja ulja sadrže Poliklorirani Bifenil (PCB)

Bez obzira što proizvođači navodili na deklaraciji, nije moguće pronaći kapsule ribljeg ulja koji ne sadrže ovaj spoj. Neka imaju manji udio od drugih, ali niti jedna nisu bez PCB-a.

Uz pomoć slijedećeg testa možete provjeriti čistoću kupljenog ribljeg ulja (tj. testirati ga na udio PCB-a):

Istočite sadržaj pet kapsula u manju čašu (kao recimo onu za žestoko piće) i stavite ju u zamrzivač. Nakon pet sati ubodite u sadržaj čašice čačkalicu. Ukoliko je ulje skroz smrznuto (znači ne možete probiti ulje sa čačkalicom) to znači da ulje u sebi sadrži veći udio PBC-a. Ukoliko ipak možete probiti ulje, znači da sadržaj nije toliko visok.

Možda bi bilo najbolje da se prije kupnje određenog ulja raspitate o udjelima svih 209 PBC izomera prije nego što se upustite u kupnju. Ovi podaci bi trebali biti dostupni na web stranicama proizvođača. Ukoliko niste u mogućnosti doći do navedenih podataka, nemojte konzumirati više od 1 grama (ekvivalentno 1 kapsuli) dnevno ili jednostavno počnite uzimati proizvod nekog drugog proizvođača koji je transparentan sa svojim podacima.

  1. „Prirodno“ riblje ulje je vrlo često neprirodno Radije potražite „rafinirano“ ulje i držite se dalje od „prirodnog“ ribljeg ulja, kao što je ulje bakalara. Ovo je jedini slučaj u kojem je nešto rafinirano bolje od prirodnog. Prvi ima više udjele omega-3 masnih kiselina i u principu niži udio PCB-a. Ovaj prirodni često ima udio omega-3 masnih kiselina koji nikada ne prelazi 30%. To je zbog toga jer je to maksimalni udio masnih kiselina koji se pojavljuju u ribi iz koje je uzet i često se to ulje mora i zagrijati kako bi otpustilo ostatak uskladištenih masnih kiselina. Postoje i druge alternative ribljih masti koje bi trebali izbjegavati. Jedan od njih je ulje račića krila, koje se dobiva otapanjem ovih račića u heksanu, te tretiranjem istog sa acetonom. Ovo ulje sadrži slobodne masne kiseline koje su sklone oksidaciji.
  2. Većina ribljeg ulja može lako užegnuti Užeglost se mjeri kroz tzv. oksidacijsku vrijednost (oksidacijski broj). Ukoliko je riblje ulje loše rafinirano imat će neugodan miris i proizvođači će dodavati mirise ili arome kako bi maskirali neugodan miris. Međutim, to ga ne čini nimalo zdravijim za ljudsku konzumaciju. Uvijek provjerite udio PCB-a i oksidacijski broj za svaku šaržu, ako ne možete to pronaći, radije kupite neku drugu marku čiji su proizvođači transparentniji.
VRH